Jednym z najważniejszych płynów eksploatacyjnych znajdujących się w silniku samochodu jest z pewnością wysokiej jakości olej. Istnieje wiele jego rodzajów, zarówno mineralnych, jak i syntetycznych, ale zawsze trzeba go dobierać zgodnie z zaleceniami producenta auta. Pozwala to na znaczne zmniejszenie tarcia poszczególnych elementów silnika, zapewnia ich skuteczne chłodzenie i utrzymanie w czystości.

Wymiana oleju w warsztacie mechanicznym czy autoryzowanej stacji obsługi oznacza konieczność poniesienia niemałych kosztów, które jednak przy odrobinie chęci można zminimalizować. Wbrew pozorom ta czynność jest na tyle prosta, że przy trzymaniu się kilku sprawdzonych zasad z wymianą poradzi sobie każdy kierowca. Przede wszystkim trzeba ustawić auto z ciepłym jeszcze silnikiem na równej powierzchni, z przodem uniesionym na podnośniku, co ułatwia dostęp do spodu silnika, a wszelkie prace należy przeprowadzać w rękawiczkach, ponieważ miska olejowa i korek spustowy mogą być gorące. Pod miskę podkłada się pojemne naczynie na stary olej, którego nie wylewamy, tylko oddajemy do utylizacji. Korek spustowy odkręcamy ostrożnie, aby uniknąć poparzenia czy opryskania gorącym płynem, a następnie odczekujemy kilka minut, aby mieć pewność, że miska olejowa została dokładnie opróżniona.

Kolejnym krokiem jest odkręcenie zużytego filtra oleju, który korzystając z okazji, również warto wymienić. Miejsce jego mocowania należy dokładnie oczyścić, a uszczelkę nowego filtra posmarować odrobiną oleju, co ułatwi przykręcenie. Po zamocowaniu tego elementu i dokręceniu korka spustowego można przystąpić do wlania nowego oleju. Opuszczamy przód auta, otwieramy maskę i odkręcamy korek wlewowy, napełniając miskę do poziomu ściśle określonego w instrukcji obsługi pojazdu. Ponownie trzeba odczekać 10 minut, a następnie za pomocą bagnetu sprawdzić poziom płynu i jeśli jest zbyt niski dolać niewielką jego ilość. Zakręcamy wlew i samochód jest gotowy do dalszej jazdy.